HTML

Az olvasás kalandja

A blog személyes olvasmányaimról szól, egyfajta kalandozás a bölcselet, irodalom és a képregény világába

Utolsó kommentek

Címkék

1001 éj (1) Adorno (1) Ady Endre (7) Ágoston (2) Aiszkhülosz (2) angol irodalom (19) Apuleius (1) Arany János (1) Arisztotelész (7) Aronson (1) Asimov (1) Asturias (1) Austen (1) Auster (1) Babits (1) Bahtyin (2) Balzac (1) Barrow (1) Bataille (1) Baudelaire (7) Berzsenyi (1) Boileau (2) Borges (2) Brontë (1) Bulgakov (1) Burke (1) Butor (1) Byron (1) Calvino (3) Camões (1) Cassirer (1) Cholnoky (1) Cixin Liu (1) Clavell (1) Corneille (1) Cortázar (1) Dante (1) Darvasi László (4) Davies (1) Defoe (2) Derrida (1) Déscartes (1) de Man (4) Dickens (1) Diderot (1) Donne (1) Dosztojevszkij (1) Dumas (1) Eco (8) Eliot T. S. (2) Eötvös József (4) Erdélyi János (2) erőszak (1) Esterházy (1) Faulkner (1) fenséges (3) film (3) Flaubert (2) francia irodalom (27) Freud (5) Fried (1) Gadamer (3) Galland (1) García Márquez (1) Gautier (1) Gide (1) Gogol (1) Golding (1) Gozsdu (1) Greene Brian (1) Green Julien (1) Gribbin (2) groteszk (1) Gyulai Pál (1) Habermas (2) halál (2) Hardy (1) Hawking (1) Hawthorne (1) Hegel (1) Heidegger (6) Hemingway (1) Hobbes (1) Hoffmann (1) Horváth János (4) Hugo (5) Huizinga (1) Huysmans (1) idő(beliség) (4) Immanuel Kant (5) Jauss (1) Jókai Mór (34) Joyce (1) Justh Zsigmond (1) Kaku (2) Kemény Zsigmond (2) képregény (6) Kölcsey (1) kortárs (16) Kosztolányi Dezső (5) középkor (7) Kulcsár Szabó (3) Lem (1) Lovik (1) Lukács György (1) Madách (1) Mailer (1) Mallarmé (1) Márai (1) Margócsy (1) Márton László (2) marxizmus (1) Maupassant (1) Mérimée (1) Mikszáth Kálmán (2) Milton (1) modernség (9) Montesquieu (1) Moravia (1) Móricz (1) Musil (1) Musset (1) nacionalizmus (1) Nádas (3) Németh G. Béla (1) Nietzsche (2) Ókori irodalom (5) oktatás (2) olvasás (2) Ottlik (1) Pap Károly (1) Péterfy Jenő (5) Petőfi (1) Platón (1) Poe (1) Proust (2) Racine (1) realizmus (2) regény (2) Rilke (1) Robbe-Grillet (3) Rorty (1) rossz költő (2) Rousseau (1) Rowling (1) Schlegel (1) Styron (1) Sue (1) Szabó Lőrinc (1) Szegedy-Maszák (3) Szent Tamás (2) szépség (7) szimbolizmus (3) szociálpszichológia (1) Szophoklész (1) Tasso (1) Térey (1) Thackeray (1) Tömörkény (1) undefined (1) Univerzum (4) Verne (1) Wells H. G. (1) Woolf (1) Wordsworth (1) XIX. századi magyar irodalom (5) Zimbardo (1) Žmegač (1) Zola (1) Zrínyi Miklós (1) Címkefelhő

000001.JPG

A napokban a Minerva búvóhelye c. könyvet olvastam Márton Lászlótól (Jelenkor, 2006). Jó és élvezetes szöveg, biztosan nem most volt utoljára a kezemben.

A regény elméletileg az idős Batsányiról szól, aki három évtizednyi száműzetését tölti Linzben, miután a bécsi udvar szerint nem csak lefordította, hanem valójában maga fogalmazta meg a Napóleonnak a magyarokhoz szóló kiáltványát. A kötet lapjain felelevenedik az említett történet, illetve Batsányi kufsteini rabsága, amit a Martinovics-összeesküvésben játszott részvételéért kapott. Ám a szövegben valójában viszonylag kicsi szerepet kap Batsányi, és mintha egészen távoli perspektívából pillantanánk rá, legalábbis nincs közelebb hozzánk, mint bármely más szereplő. A regénynek nincs kerek, lezárt cselekménye, inkább egymáshoz lazán kapcsolódó, nyitott történetekből szövődik össze. Batsányi mellett hosszan mesél az elbeszélő a költő feleségéről, Baumberg Gabrielláról is, és számos más fuguráról, akinek a sorsa érintőlegesen összekapcsolódik a Batsányiéval.   

E történetek és karakterek némelyike eléggé érdekes és színes ahhoz, hogy önmagában is figyelemre méltó legyen: ilyen mindenekelőtt Beöthy Ödön leírása (170-180), Hafner életének és Wurzbach kisasszony iránti reménytelen szerelmének meséje, vagy Tholdalagi Stefánia bemutatása (190-198). Szintén nagyon élvezetesek és szuggesztívek a tájleírások, illetve a kor jellegzetes találmányairól, jellegzetességeiről szóló beszámolók, mint pl. a fényképezés térhódítása vagy a litográfia felfedezésének története (63-66).

Az elbeszélés, ismertetés, leírás és a reflexió összekapcsolódik a regényben, izgalmas módon járják át egymást. Márton rendkívül ügyesen játszik a motívumokkal is, melyek vissza-visszatérnek a szöveg különböző pontjainak különböző kontextusában, és hol az elbeszélés tárgyi elemeiként, hol a reflexió allegorikus jelölőiként tűnnek fel. Ilyen pl. a léghajó, amely többször is felbukkan a regény egén. Rögtön az első lapokon találkozhatunk vele, amikor is a leírás eszköze, hiszen az olvasót, az írót és a fiktív, de nem körvonalazott szereplőket magában foglaló „mi” egy rövid időre egy léghajó perspektívájából szemléli a tájat (9). Később Johann B. pillantja meg e csodálatos alkotmányt a magasban, és a látványosság az Isten jelenlététől megfosztott modern világ allegóriája lesz. Ez a szövegrész nekem annyira tetszik, hogy idézem is.

Eszébe jutott a Görögország isteneiről szóló híres költemény: az istenektől megfosztott világot immár önmaga lebegése tartja fenn. Erre a hasonlatra, azt mesélik, Schillert egy léghajó látványa ihlette. (…) A világ, miután leszakadt a régi pogány istenek járószalagjáról, miután a féltőn szerető Isten helyét elfoglalta a féltés nélküli Ész és a szeretet nélküli Világszellem, a halott Schiller léghajójaként kering tovább a semmiben.

A léghajó később Tholdalagi Stefánia vonzódásának tárgyaként tér vissza, és a grófnőnek az emberekkel szembeni attitűdjét allegorizálja, hiszen sokan azt tartják róla, lenéz másokat.

Hasonlóan érdekes a napfogyatkozással való játék is. A napfogyatkozás először mint Daguerre fényjátékának témája jelenik meg (106), a szöveg végén pedig a valóságos égi jelenség leírását kapjuk, ahol ez a szövegrész bár a hangsúlyozottan vizuális, impresszionisztikus megjelenítése a látványnak, értelmezhető az istenek távollétének allegóriájaként is; de közben a napfoltok összefüggésbe kerülnek az emberi érzékelés és megismerés korlátolt voltával is, hiszen elhangzik, hogy megvannak a napfoltok a szemben is (227). A fény motívuma ugyanakkor összekapcsolódik a látás és a láttatás, vagyis reprezentációs és a megértés motívumaival is. Daguerre, aki feltalálja a fényképezést, vetélytársa Senefeldernek, aki litográfusként a színeket ábrázolja, és Kiningernek, aki a kor híres rézmetszőjeként a vonalak mestere (63). Senefleder ilyen módon viszont alakmása a színekkel dolgozó Arachnénak, Kininger pedig Minervának. Daguerrre ugyanakkor a fényt is megpróbálja rabul ejteni, ami átvitt értelemben a megértés metaforája – A látó nem más, mint Batsányi verse. A fény tehát egyszerre leírt jelenség a regény tárgyi világában, metafora a reflexió terében, illetve az ábrázolás eszközeként (fénykép) az önreflexív szint eleme is. A regényben tehát az egymást metaforizáló és egymásba áttűnő motívumoknak, az egészen lenyűgöző játékával találkozhatunk.

De mindenekelőtt ügyesen van felépítve a központi képpel, a Minervával való játék. Minerva búvóhelye Caroline Pichner szalonjának hátsó helyisége, amelynek ajtaja a Minerva-szobor mögött rejtőzik; Minerva az irodalmi lap címe, ahol Batsányi híres verse megjelent, és végül Minerva búvóhelye Johann B. feje is, ahová Minerva elbújik a költő álmában. A regény során aztán Minervának ez az elrejtőzése Isten távollétének, vagyis a modernség születésének allegóriája lesz. Rónai András kritikája szerint ezzel az a baj, hogy túlságosan is egyértelmű, könnyen felfejthető az értelmezés, amely szerint a regény lényegében az istentől elhagyott, „varázstalanított” modernség történetének egy könnyen kódolható allegóriája. Ha igaza van is a kritikusnak, mindenesetre nagyon ötletes az áttételek játéka, hiszen ahogy Minerva a maga idején egy férfi fejéből bukkant ki, úgy itt most ennek inverzeként egy másik férfi koponyájában rejtőzik el. Ehhez hozzákapcsolódik még az különös ötlet, hogy az orvos Carus szerint a fejben lévő tumor nem más, mint a halálos tumor képi megjelenítése (242).

Ha adható is a regényről egy olyan értelmezés, ami szerint a szöveg jelentéselemei túlságosan könnyen dekódolhatóak, és jelentésük túlságosan egyértelmű, akkor is azt láthatjuk, hogy ez a motívumkincs olyan gazdag, és olyan szépen tűnnek át egymásba az egyes elemek, hogy egy rendkívül sokrétű és ezerféle színben pompázó szövegépület jön létre.

Címkék: kortárs Márton László

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azolvasaskalandja.blog.hu/api/trackback/id/tr888833824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása