HTML

Az olvasás kalandja

A blog személyes olvasmányaimról szól, egyfajta kalandozás a bölcselet, irodalom és a képregény világába

Utolsó kommentek

Címkék

1001 éj (1) Adorno (1) Ady Endre (7) Ágoston (2) Aiszkhülosz (2) angol irodalom (19) Apuleius (1) Arany János (1) Arisztotelész (7) Aronson (1) Asimov (1) Asturias (1) Austen (1) Auster (1) Babits (1) Bahtyin (2) Balzac (1) Barrow (1) Bataille (1) Baudelaire (7) Berzsenyi (1) Boileau (2) Borges (2) Brontë (1) Bulgakov (1) Burke (1) Butor (1) Byron (1) Calvino (3) Camões (1) Cassirer (1) Cholnoky (1) Cixin Liu (1) Clavell (1) Corneille (1) Cortázar (1) Dante (1) Darvasi László (4) Davies (1) Defoe (2) Derrida (1) Déscartes (1) de Man (4) Dickens (1) Diderot (1) Donne (1) Dosztojevszkij (1) Dumas (1) Eco (8) Eliot T. S. (2) Eötvös József (4) Erdélyi János (2) erőszak (1) Esterházy (1) Faulkner (1) fenséges (3) film (3) Flaubert (2) francia irodalom (27) Freud (5) Fried (1) Gadamer (3) Galland (1) García Márquez (1) Gautier (1) Gide (1) Gogol (1) Golding (1) Gozsdu (1) Greene Brian (1) Green Julien (1) Gribbin (2) groteszk (1) Gyulai Pál (1) Habermas (2) halál (2) Hardy (1) Hawking (1) Hawthorne (1) Hegel (1) Heidegger (6) Hemingway (1) Hobbes (1) Hoffmann (1) Horváth János (4) Hugo (5) Huizinga (1) Huysmans (1) idő(beliség) (4) Immanuel Kant (5) Jauss (1) Jókai Mór (34) Joyce (1) Justh Zsigmond (1) Kaku (2) Kemény Zsigmond (2) képregény (6) Kölcsey (1) kortárs (16) Kosztolányi Dezső (5) középkor (7) Kulcsár Szabó (3) Lem (1) Lovik (1) Lukács György (1) Madách (1) Mailer (1) Mallarmé (1) Márai (1) Margócsy (1) Márton László (2) marxizmus (1) Maupassant (1) Mérimée (1) Mikszáth Kálmán (2) Milton (1) modernség (9) Montesquieu (1) Moravia (1) Móricz (1) Musil (1) Musset (1) nacionalizmus (1) Nádas (3) Németh G. Béla (1) Nietzsche (2) Ókori irodalom (5) oktatás (2) olvasás (2) Ottlik (1) Pap Károly (1) Péterfy Jenő (5) Petőfi (1) Platón (1) Poe (1) Proust (2) Racine (1) realizmus (2) regény (2) Rilke (1) Robbe-Grillet (3) Rorty (1) rossz költő (2) Rousseau (1) Rowling (1) Schlegel (1) Styron (1) Sue (1) Szabó Lőrinc (1) Szegedy-Maszák (3) Szent Tamás (2) szépség (7) szimbolizmus (3) szociálpszichológia (1) Szophoklész (1) Tasso (1) Térey (1) Thackeray (1) Tömörkény (1) undefined (1) Univerzum (4) Verne (1) Wells H. G. (1) Woolf (1) Wordsworth (1) XIX. századi magyar irodalom (5) Zimbardo (1) Žmegač (1) Zola (1) Zrínyi Miklós (1) Címkefelhő

002_1.jpg

Olvastam a múltkor egy cikket Ray Kurzwell könyvéről, amelyben a szerző felvázolja az emberiség várható jövőjét, amelyet a hihetetlen mértékben előrehaladott technikai fejlődés jellemez majd. Az egyik érdekes jóslata szerint „aki mostantól számítva még 20 évig él – a modern tudományos eredményeket alkalmazva erre márpedig sokaknak van esélyük –, az tulajdonképpen örökké élhet.”

Ezzel valóra válna az ember régi vágya. Örökké élhetnénk, mint a mesében. Mindannyian rettegünk a haláltól; szörnyű belegondolni, hogy nem csupán átmenetileg, hanem örökre megszűnünk létezni, az emlékeink, tudásunk, tapasztalataink örökre semmivé foszlanak, akárcsak mi magunk. Soha többet nem látjuk a napfényt, nem járunk fent a földön a tavaszi napsütésben a ragyogó ég kék boltozata alatt, nem ülünk együtt egy asztalnál a szeretteinkkel, nem olvasunk több könyvet, nem eszünk több marhasültet, nem sörözünk többé a haverokkal meleg nyári estéken. Mennyivel jobb lenne örökre itt maradni, mindörökre jegyet váltani az élet nagy cirkuszába, nem hagyni el soha többé a vidám baráti társaságot, virágok záporában fürdeni az örök tavaszban! Sokan hisznek is benne, hogy ez lehetséges, a vallások pl. örök életet ígérnek híveiknek a túlvilágon. Amire vágynak, azt igaznak hiszik, a vágyat valóságnak képzelik. Meg kell mondanom, én is szeretnék örökké élni, de néhány gondolat felvetődik bennem a témával kapcsolatban.

 


Örök élet, de minek?

A helyzet azonban az, hogy nem mindig jó, ha megkapjuk azt, amit szeretnénk. Vannak vágyak, amiknek a beteljesülését nem öröm, hanem kiábrándulás követi; vannak dolgok, amik attól szépek, hogy elérhetetlenek. Ha azt mondanánk az adott embernek, hogy már csak egyetlen éve van hátra, hogy csak egyetlenegy vacak évet tölthet már el a rokonai és barátai körében, csak egyetlen évig láthatja szeretett városát, csak egyetlen évig járhat be a munkahelyére – akkor felértékelődne számára az élet, minden pillanatot ajándéknak érezne. Ezzel szemben ha azt közölnénk vele, hogy meghosszabbítottuk az életét mondjuk ezer évre – azaz még ezer évet kell leélnie a férjével/feleségével, ezer évig kell még rónia szeretett városa utcáinak köveit – úgy érzem, a legtöbb ember inkább megrémülne ettől a gondolattól, mintsem felvillanyozódna tőle. Freud szerint az ember soha nem az állandóságnak örül, hanem a változásnak: öröm az, amikor pl. megszabadulunk valamilyen feszültségtől, vagy amikor valami kedvező fordulat áll be az életünkben.

De nézzük csak meg az embertársaink többségét. Ha megkérdezzük az átlagembertől, hogy mik a tervei a következő öt évre – miben akarja önmagát tökéletesíteni, fejleszteni, mi újat akar tanulni, milyen könyveket akar elolvasni, kiderül, hogy nem mindenkinek van ilyen terve. Számtalan embert hallottam már arról panaszkodni, hogy unatkozik. Unatkozik a szabad napján, unatkozik munka után otthon a tévé előtt, az iskolában, a nyári szünetben. Minek akkor nekünk az örök élet, mit is kezdenénk vele?

Ráadásul azt is érdemes hangsúlyozni, hogy az ember, ahogyan minden élőlény, folyamatosan változik az időben. Az öreg ebek sem olyan játékosak, mint a kölyökkutyák, Ha több száz évig élnénk, nem lennénk túlságosan mogorvák és unottak? Vagy megállna a lelki/testi változásunk mondjuk 20 éves korunkban? Örök fiatalságot is kapnánk az örök élethez?

 

 

A mulandóság értelme

A Lét és idő utáni Heideggert én nemigen szeretem, a Bevezetés a metafizikába c. műve pl. szerintem egy ostoba, üres hatásvadász giccs (főleg a „tudománykritikája,” amely szerint a tudomány „eltárgyiasítja” a létezőt, és ezzel elfedi a lét „eredendő” értelmét). Ám a Lét és idő Heideggerének van értelmes mondanivalója ebben az ügyben. Heidegger szerint az ember halál felé való lét: az embert az különbözteti meg az állattól, hogy tudatában van saját halálának, saját végességének. Az ember nem az örök jelenben él, hanem „kivetül” saját lehetőségeire és saját jövőjére. A halál nem egy véletlen, ami elkerülhető, nem is valamiféle tragikus esemény, hanem a létezésünk alapja, ahonnan értelmet nyer az életünk. Mivel végesek vagyunk, döntenünk kell az életünkről, meg kell értenünk, kik vagyunk, és kezdenünk kell valamit önmagunkkal.

Azt is tudjuk, hogy ha valamire kevesebb időnk van, akkor azt jobban beosztjuk, jobban kihasználjuk. A nyelvtanulás kapcsán olvastam egy Promodoro nevű közgazdász gondolatáról, amely szerint az ember mindig úgy végzi el a munkát, hogy az kitöltse a munkára adott időt. Ha egy órát adok magamnak a kert felásására, akkor meg is teszem ennyi idő alatt, de ha rászánom az egész napot, akkor egy napig fogok vele piszmogni. Ez szerintem tágabb értelemben érvényes lehet az egész életre, vagyis a totális életidőre is. Mivel az élet véges, az embernek el kell döntenie, mit kezd vele. A döntés megvalósítása sok esetben több évtizedet vesz igénybe, ami aztán nagyjáéból ki is tölti az életet. Ha pl. az ember tudományos pályára megy, akkor meg kell tanulni egy vagy két idegen nyelvet, elsajátítani a tudományterülete alapjait, megismerni az addigi kutatási eredményeket. Ha az életünk végtelen lenne, nem kellene döntéseket hoznunk, hiszen az örök életbe minden belefér. Ha én mondjuk ezer évig élnék, és nem frusztrálna, hogy már az életem útjának felén járok (40 éves leszek), hogy fogy az időm, akkor nyugodtan hátradőlhetnék. Ezer év alatt megtanulhatok akárhány idegen nyelvet, szakmát, tudományt, bármit. Viszont ha az életidő végtelen, akkor nem is kell igyekezni semmivel, nem szorongat semmi, és nincs mit beosztani, akkor az ember nem is igen küzdene semmiért. Nem hozna döntéseket, nem teljesítene be semmit, csak unatkozna naphosszat. Az élete szétmállna valamiféle üres szürkeségben. Valahogy úgy, mint a Misi mókus kalandjai c. bábfilmsorozatban gyerekkoromban. A címszereplő az örökké termő fát keresi, és amikor megtalálja, szomorúan látja, hogy alatta a mókusok lustán és elhízottan fekszenek, mivel nincs mit tenniük. Ha örök életünk lenne, az emberek nagy része igencsak unatkozna.

De utalhatnék kedvenc költőmre, Kosztolányira is. Nála az életidő múlása állandó téma, a feltartóztathatatlan időbeli mozgás tragikus és kiábrándító tapasztalat. A pillanatok kérlelhetetlenül sorra belehullnak a múlt feketeségébe. Ám ez a tapasztalat az, ami megtanítja nekünk értékelni az életet. Az egyes pillanatok azért szépek, mert visszahozhatatlanul egyediek, törékenységükből és mulandóságukból fakad szépségük lényege.

 

 

Freud és a halálösztön

Az egyik legérdekesebb szöveg, amit a halálról olvastam valaha, Freud műve, A halálösztön és az életösztönök (Múzsák, Bp., 1991).. Mégpedig azért olyan érdekes, mert egészen felforgatja benne a halálról és az életről alkotott képünket, és egyfajta "kifordított mitológiát" alkot.  

Freud 1920-ban írta e művét. Mint tudjuk, ez a könyv fordulatot hozott a pszichoanalízis történetében, innen számítjuk Freud életművének harmadik szakaszát (a második szakasz az Álomfejtés 1900-es megjelenéséhez köthető, mivel Freud ebben a könyvben dolgozta ki teljes részletességgel és tételesen az ún. első topográfiai modellt, amely a pszichoanalitikus elmélet egyik tartópillére). Freud eddig a pillanatig két alapvető ösztönt különböztetett meg: a fajfenntartás és a létfenntartás ösztönét. Itt viszont ezt a lényegi dualitást összevonva a két ösztöncsoportot életösztönöknek nevezte el, és szembeállította azokat az újonnan felfedezett halálösztönnel. A halálösztön később nagy karriert futott be a pszichoanalitikus elméletben, hiszen később sokféle transzformáción ment keresztül. (Pl. ha az ént választja tárgyául, mazochisztikus ösztön, ha külső létezőt, akkor agressziós ösztön stb.)

A szóban forgó munkában azonban Freud még maga is tétovázva szembesült a halálösztön létének lehetőségével; a könyv vége felé őszintén bevallja, hogy ő maga sem tudja, elhiggye-e saját ötletét. Ennek az ösztönnek a felfedezése meglepő, ijesztő, de mindenképpen nagyon izgalmas és szuggesztív elgondolás. Hogy Freud miként jutott el ide, az talán nem teljesen világos első olvasásra, mivel megkíván némi jártasságot a pszichoanalízis elméletében, de eléggé logikus következménye az addigi elképzeléseinek.

Tudni kell, hogy Freud szerint a lelki jelenségeket három különböző nézőpontból kell megvizsgálni ahhoz, hogy teljes képet kapjunk róluk, a három nézőpont összességét nevezte metapszichológiai leírásnak. Az első a topográfiai nézőpont, amely meghatározza azt, hogy egy adott pszichológiai fenomén a lelki szerkezet mely részén helyezkedik el a tudatos – tudatelőttes – tudattalan hármasságában. A második nézőpont a dinamikai, ez azt igyekszik leírni, hogy miként mennek végbe a lelki folyamatok, mint pl. amikor az elfojtásról beszélünk, ami a nemkívánatos vágyakat lehasítja tudatról, és tudattalanba száműzi azokat, vagy a sűrítésről és eltolásról, amikor a tudattalan átviszi az energiáit a tudatelőttes emléknyomaira.

A harmadik nézőpont az ökonómiai, amely a lelki folyamatokat mint energiák mozgását kívánja leírni. Freud szerint a vágy lelki energiaként létezik, mely feszültséget okoz a lelki szerkezetben. Amikor egy vágy kielégül, akkor az energia levezetődik, a lelki rendszer energiamentes vagy alacsony energiájú állapotba kerül, ez pedig örömöt okoz. Vannak tudattalan vágyak, melyeket magunknak sem merünk bevallani, ezek képezik a tudattalan elfojtott lelki anyagát. E vágyak erős energiát fejtenek ki, feszültséggel telítik a rendszert, ezzel kínt okoznak, és mivel a kielégítésük lehetetlen (hiszen ellentmondanak a tudatnak), a kín nagyon erős és tartós, ez pedig megbetegíti az embert.

Freud A halálösztön és az életösztönökben a háborús neurózis elemzéséből indul ki. A világháború után vagyunk, számtalan ember küzd a trauma feldolgozásával (ma a háborús neurózist poszttraumás stressznek mondanánk). E lelki jelenség jellemzője, hogy a betegek emlékezete újra és újra, kényszeresen visszatér a traumát okozó eseményhez, képtelen attól megszabadulni. Miután Freud leírta ezt a kényszeres visszatérést, rádöbben, hogy ez a mintázat a lelki élet számtalan más területén is felismerhető. Ilyen pl. a gyerekjáték, amikor a kisfiú (Freud saját unokája) újra és újra eldob, majd visszaszerez valamilyen tárgyat, ilyen kényszeres ismétlődés játszódik le a pszichoanalitikus kezelés során is, amikor a betegek életük traumás eseményeit dramatizálják a pszichoanalitikus szituációban, az orvost helyezve az apa vagy más tekintélyszemély helyébe. Freud ezt az ismétlődést mint alapvető lelki jelenséget ismeri fel, és elnevezi ismétlési kényszernek.

A jelenség ökonómiai magyarázata az, hogy a trauma betörve a lelki szerkezetbe nagy mennyiségű energiát szabadít fel, amit a szerkezet nem tud megkötni, mivel ez az energiamennyiség váratlanul érkezik. A félelem esetében a lélek fel van készülve, és a félelem egyfajta ellenmegszállást létesít, amely képes megkötni az energiát. A trauma esetében ezt elmulasztja a lélek, és azért ismétli meg az eseményt, hogy így utólag pótolja az energiamegszállást azáltal, hogy aktívan megismétli a passzívan elszenvedett eseményt.

Ebből Freud levonja a következtetést, hogy az ösztön eredendő létmódja a regresszió, vagyis az, hogy a lelki életet visszavigye egy korábbi feszültségmentes állapotba. A legalapvetőbb feszültség viszont maga az élet, ami kiragadja az organizmus a szervetlen lét örök nyugalmából. Az élet végső célja tehát az, hogy visszatérjen a szervetlenségbe, a halálösztön pedig ezen visszatérés irányába hajtja az organizmust. Az életösztönök (a fajfenntartás és létfenntartás ösztöne) az organizmust a lét felé vezetik, a halálösztön viszont az anorganikus lét felé – e két tendencia együtt olyan, mondja Freud, mint egy tétovázó ritmus.

Freud víziója szerint a természetes állapot a szervetlenség, az élet pedig átmeneti feszültség a szervetlen anyagban. Valamikor, még az ősidőkben valamiféle véletlen esemény, valamiféle külső erőszak felkeltette a szervetlen anyagban az életet. Az organizmus fő célja, hogy visszatérjen a szervetlen lét feszültségmentességébe, de az életösztönök gátolják ebben. Az élőlény így végül visszajut ugyan a szervetlenbe, de csak kerülő pályán, és ez a kerülőút az élet.

Számomra különös és megrázó ez a látomás, egyfajta ellen-mítosz, minden mitológia és keletkezéstörténet fonák képe. Az élet keletkezése nem teremtő aktus, hanem erőszak, amit a szervetlen anyag elszenved, a halál pillanata pedig nem tragikus megszűnése valaminek, hanem az élet célja, a lelki szerkezete végső tehermentesítése, a létezés feszültségétől való megszabadulás.

Címkék: halál Freud Kosztolányi Dezső Heidegger idő(beliség)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://azolvasaskalandja.blog.hu/api/trackback/id/tr697655484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hitetlen · http://hitetlen.blog.hu/ 2015.07.29. 11:00:05

„Viszont ha az életidő végtelen, akkor nem is kell igyekezni semmivel, nem szorongat semmi, és nincs mit beosztani, akkor az ember nem is igen küzdene semmiért.”
De lenne valami és az a kíváncsiság. Ahhoz, hogy egy alapvető szintnél többet megérts tudás, tapasztalat és az eszközökkel való rutinszerű bánás kell. Ezeket nem lehet rövid időn belül elsajátítani. Erre pl. nagyon jó lenne az az ezer év, még ha nem is végtelen idő.
Akinek nincsenek ilyen ambíciói az persze 60 év alatt is unatkozik.

Az egész energia felszabadítás-megkötés rész pedig túl metaforikus/misztikus az én ízlésemnek. De lehet, hogy csak a freudi nyelvezettel van bajom, az túl régies.
„Az organizmus fő célja, hogy visszatérjen a szervetlen lét feszültségmentességébe”
Ez megint túl tudatos és célzott ahhoz, hogy igaz legyen. Nincs ilyen szintű tudatosság ezekben a folyamatokban. Nincs egy homunkulusz a fejünkben, aki erre kormányozná az embert. Ennyi erővel a lélek fogalmat is használhatnánk. Kicsit olyan ez mint az isten alakú lyuk a szívedben, ami húz isten felé.
„keletkezéstörténet fonák képe.”
Ebben igazad van. Jin és Jang. Nincs élet halál nélkül stb. De ez igaz is. Csak Freudnál ez túl van misztifikálva. Az egész nem egy céltudatos dolog, hanem a rendszer következménye. Ez már fizika szintű törvényszerűség, hogy nincs végtelen energia és minden entrópiába torkollik előbb-utóbb.
Nem azért pusztulunk el, mert van egy ösztön ami erre törekszik, hanem mert nem lehetünk végtelen ideig ugyanolyan energia szinten.

Koós István 2015.07.29. 19:17:44

@Hitetlen:

"Ezeket nem lehet rövid időn belül elsajátítani. Erre pl. nagyon jó lenne az az ezer év, még ha nem is végtelen idő.
Akinek nincsenek ilyen ambíciói az persze 60 év alatt is unatkozik."

Ebben kétségtelenül igazad van: ahogyan lehet ötven évre tervezni magunknak, éppúgy lehetne 300 vagy 800 évre is, ennek elvileg nincs akadálya, mégha nehezebb is. Ebben az esetben mondjuk nem az lenne a terv, hogy az ember megtanuljon két idegen nyelven, meg tökéletesítse magát egy tudományágban, hanem nagyobb feladatokat tűzhetne maga elé, pl nem csak franciul és angolul tervezne tanulni, hanem németül és latinul is. Ebben van igazság.

"Az egész energia felszabadítás-megkötés rész pedig túl metaforikus/misztikus az én ízlésemnek."

Kétségtelen, hogy ez az egyik leghomályosabb területe Freud elméletének. Maga az ösztön is tudattalan, azaz nem tudunk róla semmit, nem érzékeljük közvetlenül, csak következtetünk rá, hogy ilyen és ilyen elfojtott vágyak működnek bennünk. Emiatt van, hogy Freud ösztöntanát nem lehet sem cáfolni, sem bizonyítani. Én egyébként nem is tudományként, hanem egyfajta mítoszként, érdekes fantáziaként tekintek rá. Mindenesetre ha magukhoz az ösztönökhöz sem igen tudunk hozzáférni, akkor ez méginkább igaz az ösztönök energiájára.

Aztán ehhez hozzáadódik az az áthallás is, hogy mostanában az "energia" rendkívül divatos lett az ezoterikus írásokban is.

De azért érzékelhető az energia használatában a különbség Freud meg az ezoterikusok között. Ezoterikuséknál az energia valamiféle mindenhol jelen lévő kozmikus teremtő életenergia, amit nem lehet sehogy sem mérni.

Freudnál viszont pszichikus energiáról van szó, amit azért mégiscsak lehet érzékeltetni, annak ellenére, hogy én sem hiszem, hogy ilyen formában létezne. Amikor az ember dühös valami miatt, akkor lemegy az utcára futni, vagy mondjuk, ha hevesebb természetű, összetör valami. Ilyenkor valóban úgy tűnik, mintha "levezetett volna" valamiféle energiát, amitől megszabadulva sikerült lenyigodnia.

szemet 2015.08.03. 12:05:22

Én a "Szeretnél-e még egy napot élni?" kérdésre eddig még mindig igennel válaszoltam magamban...

Nem tudom elképzelni, hogy bármiben változna az életminőségem, ha kizárólag az én döntésem lenne erre nemet válaszolni egy napon...

Egyfajta félelem az elmúlástól amúgy is maradna - hiszen nem halhatatlanná tennének csak leállítanák a biológiai öregedést. (Legalábbis első körben. Ott van még a tudat feltöltése valamilyen más hordozóra - mint távlati elképzelés - de az elmúlás ott is opció, hiszen minden anyagi létező megszűnhet / elapadhat a tápláló energia stb..., ha máskor nem a hőhalál/világvége idejére...)

Szóval ez technikai értelemben csak kockázatcsökkentés, olyan mint a fekete himlő elleni védőoltás mondjuk.

Ha körülötted hullanának az emberek a himlőtől akár azt is megracionalizálnád - biztos arra gondolhatnál: emiatt sokkal jobban értékeled az életed, amíg van. :) De ennek ellenére gondolom mégsem sírod vissza a himlőjárványt.

A halál értelmével kapcsolatos emberi racionalizálás eleddig szinte minden gondolkodó és élni akaró ember számára egyfajta szükségszerű érzelmi igény volt!
Ezért az, hogy ezen gondolatok mögött van-e valós tartalom/igazság, szerintem szinte eldönthetetlen - de majd kiderül ha tényleg halhatatlanok leszünk ;) Legjobb kivárni... :)

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2015.08.26. 22:23:55

A halhatatlanság nyilvánvalóan elérhető lesz. Kurzweil az időtartamban téved, hiszen ehhez minimum néhány 100 év tudományos fejlődés még biztosan kell. Egyébként többféleképpen, is megvalósulhat: az egyik mód az, hogy a szerveinket, és az egész szervezetünket valamilyen genetikai, vagy egyéb biológiai-orvosi manipulációval képessé tesszük az állandó önjavításra. Ez elvileg nem lehetetlen. Egy másik mód az, hogy amit lehet, kicserélünk a testben mesterséges (gépi)implantátumra, a maradékot meg nagyon karban tartjuk, javítgatjuk. És a harmadik mód meg persze az, hogy egy megfelelően erős hardver megszerkesztése után átköltöztetjük oda a tudatunkat, személyiségünket, vagyis az összes agyi tartalmunkat. Ez utóbbi tűnik a legnehezebben kivitelezhetőnek. Nem is annyira a hardver miatt, hanem a személyiség, tudat teljes leképezése miatt. Nagyon úgy tűnik nekem, hogy abban a folyamatban igen jelentős lesz a "kvantumveszteségek" aránya. Magyarán: nem teljesen ugyanaz a személyiség érkezik meg, mint amely elindul. Vagyis ehhez tényleg nagyon-nagyon fejlett tudomány kell majd, ami nem 20, de még 2000 év múlva sem lesz meg.
Ezzel kapcsolatban, egyébként is van egy olyan problémánk, hogy nem ismerjük az elvi határokat. Pl. nem tud(hat)juk biztosan, hogy a világegyetemben tényleg nincs-e a fénysebességnél gyorsabb utazási módszer. Ha elvileg sincs, akkor igen nagy gondok lesznek a Galaktika meghódításával. Illetve, egy halhatatlan, kiborgtestbe költöztetett lénynek persze nem, csak az már nem ugyanazzal a tudatossággal, és "lelki alkattal" (nem idealista értelemben) fog rendelkezni, mint a mai ember (erre a momentumra még visszatérek). A fénysebességhez hasonló áthidalhatatlan határ lehet az említett tudat teljes leképezése is. Nagyon úgy tűnik, hogy az emberi tudat komplexitását adó milliárdnyi idegsejt, és azok kapcsolatai elvileg sem írhatóak le pontosan. Nem csak a szkennelés pontatlansága miatt, hanem a kvantumbizonytalanság, és a megfigyelés befolyásolja a tárgyat jelenség miatt sem. Kérdés, hogy ez ténylegesen mennyire befolyásolna, és mennyit módosítana az eredeti tudaton. Nem most fogjuk erre megkapni a választ.

A posztod fontos momentuma az, ahol a halhatatlanság értelmével foglalkozol, azzal, hogy az talán nem is lenne vonzó, hiszen "nem lenne mit csinálni" olyan hosszú ideig. Ebben a gondolatmenetben az a hiba, hogy azt feltételezi, hogy a halhatatlan lény ugyanolyan szellemi, és lelki jegyekkel, konstrukciókkal rendelkezne, mint a mostani ember. Semmi ok arra, hogy ezt gondoljuk, és minden ok megvan arra, hogy feltételezzük, a halhatatlan lény egyrészt idővel sokkal okosabb lenne mint mi (ez persze nagyban függne a halhatatlanság megvalósításának módjától is: a korlát nélküli intellektuális gyarapodásra, csak a teljesen szervetlen, mesterséges hordozóra átköltöztetett lénynél van lehetőség - az ok egyszerű: a mesterséges agy bővíthetősége, szemben a biológiai agy fizikai korlátaival), másrészt lassan más személyiségjegyeket, jellembeli, sőt faji sajátosságokat venne fel. Egyfajta mesterségesen alakított gyorsított evolúció, de inkább átalakulás zajlana le, amelynek a végén az új lény valóban új faj lenne. Egy másmilyen fajnak meg már nem azok a késztetései, céljai, nem lehet rátestálni ugyanazokat a tulajdonságokat, mint az elődjére. Vagyis egyáltalán nem jogos az a feltételezés, hogy az új lény nem találna magának értelmes elfoglaltságot a halhatatlan létében. Mindjárt mondok is egy ilyen nagyon értelmes, érdekes, és izgalmas elfoglaltságot: a világegyetem felfedezése, a törvényszerűségeinek megértése, és a világ alakítása, módosítása - az entrópia nagyszabású csökkentése.

A Freudos rész nekem nem érdekes, a pszichológia még ma sem kemény tudomány, inkább halandzsa, nem ám az ő korában...

A lényeg a lényeg: igen nagy pechünk van, hogy mi még lecsúszunk a halhatatlanságról.
süti beállítások módosítása