HTML

Az olvasás kalandja

A blog személyes olvasmányaimról szól, egyfajta kalandozás a bölcselet, irodalom és a képregény világába

Utolsó kommentek

Címkék

1001 éj (1) Adorno (1) Ady Endre (7) Ágoston (2) Aiszkhülosz (2) angol irodalom (19) Apuleius (1) Arany János (1) Arisztotelész (7) Aronson (1) Asimov (1) Asturias (1) Austen (1) Auster (1) Babits (1) Bahtyin (2) Balzac (1) Barrow (1) Bataille (1) Baudelaire (7) Berzsenyi (1) Boileau (2) Borges (2) Brontë (1) Bulgakov (1) Burke (1) Butor (1) Byron (1) Calvino (3) Camões (1) Cassirer (1) Cholnoky (1) Cixin Liu (1) Clavell (1) Corneille (1) Cortázar (1) Dante (1) Darvasi László (4) Davies (1) Defoe (2) Derrida (1) Déscartes (1) de Man (4) Dickens (1) Diderot (1) Donne (1) Dosztojevszkij (1) Dumas (1) Eco (8) Eliot T. S. (2) Eötvös József (4) Erdélyi János (2) erőszak (1) Esterházy (1) Faulkner (1) fenséges (3) film (3) Flaubert (2) francia irodalom (27) Freud (5) Fried (1) Gadamer (3) Galland (1) García Márquez (1) Gautier (1) Gide (1) Gogol (1) Golding (1) Gozsdu (1) Greene Brian (1) Green Julien (1) Gribbin (2) groteszk (1) Gyulai Pál (1) Habermas (2) halál (2) Hardy (1) Hawking (1) Hawthorne (1) Hegel (1) Heidegger (6) Hemingway (1) Hobbes (1) Hoffmann (1) Horváth János (4) Hugo (5) Huizinga (1) Huysmans (1) idő(beliség) (4) Immanuel Kant (5) Jauss (1) Jókai Mór (34) Joyce (1) Justh Zsigmond (1) Kaku (2) Kemény Zsigmond (2) képregény (6) Kölcsey (1) kortárs (16) Kosztolányi Dezső (5) középkor (7) Kulcsár Szabó (3) Lem (1) Lovik (1) Lukács György (1) Madách (1) Mailer (1) Mallarmé (1) Márai (1) Margócsy (1) Márton László (2) marxizmus (1) Maupassant (1) Mérimée (1) Mikszáth Kálmán (2) Milton (1) modernség (9) Montesquieu (1) Moravia (1) Móricz (1) Musil (1) Musset (1) nacionalizmus (1) Nádas (3) Németh G. Béla (1) Nietzsche (2) Ókori irodalom (5) oktatás (2) olvasás (2) Ottlik (1) Pap Károly (1) Péterfy Jenő (5) Petőfi (1) Platón (1) Poe (1) Proust (2) Racine (1) realizmus (2) regény (2) Rilke (1) Robbe-Grillet (3) Rorty (1) rossz költő (2) Rousseau (1) Rowling (1) Schlegel (1) Styron (1) Sue (1) Szabó Lőrinc (1) Szegedy-Maszák (3) Szent Tamás (2) szépség (7) szimbolizmus (3) szociálpszichológia (1) Szophoklész (1) Tasso (1) Térey (1) Thackeray (1) Tömörkény (1) undefined (1) Univerzum (4) Verne (1) Wells H. G. (1) Woolf (1) Wordsworth (1) XIX. századi magyar irodalom (5) Zimbardo (1) Žmegač (1) Zola (1) Zrínyi Miklós (1) Címkefelhő

000j.jpg

 

Tartalom

Dél-Franciaországban van egy intézet, aminek a neve Asyl des filles laides, azaz Rút leányok menedéke. E helyen negyven csúnya lány talált otthonra, akik gyakran cserélődnek, mert senki nem bírja sokáig a tudatot, hogy rútnak tartsa magát. Aki akar, beléphet, és ha akar, szabadon távozhat.

   Itt lakik két különös nő: az egyik egy majomarcú lény, aki állítólag sokáig a dzsungelben élt, és egy ideig látványosságként mutogatták Párizsban, ő a kastély úrnője, a Kráó. A másikuk gyönyörű szépnek látszik, de képes arra, hogy eltorzítsa a vonásait, ilyenkor Medúza válik belőle.

  A Kráó azonban, világosít fel a szerző, valójában sohasem élt őserdőben, nemesi család gyermeke, a neve Aira-Renée-Charlotte. Az apját, Filibert grófot szintén majomképpel áldotta meg a természet, olyannyira, hogy a felesége el is vált tőle. Filibert akkor hajóra szállt, és vagy két évtizeden át kereskedelemmel foglalkozott. Egyszer aztán levél érkezett, hogy meghalt a felesége, és ő csodálkozva döbbent rá, hogy valaha nős volt. Észrevette, hogy nem csak ezt, hanem sok mást is elfelejt, pl. a hajóút állomásait. Orvoshoz fordult, aki kezdődő agylágyulást diagnosztizált nála. Ebből csak a vízkura segítheti ki az embert, Filibert tehát elutazott a délfrancia hegyekbe, ahol tartózkodott az alkoholtól, amit addig nagy mennyiségben fogyasztott, sokat mozgott, fürdött, és rengeteg vizet ivott. Az új életmód sikeresnek bizonyult a betegség ellen, a gróf új erőre kapott, még az ápolójába, Marcioléba is beleszeretett, titokban feleségül vette, és hazaköltözött vele a kastélyba. Itt született meg a lányuk, aki szintén majomképű lett és szőrös. Nagyobbacska korában nevelőnőt is fogadtak mellé, aki azonban otthagyta a rendetlenkedő gyereket, ekkor érkezett az új lány, Fernande, aki azóta is a kastélyban lakik.  

  Időközben Marciole sokat öregedett, egyre kisebb lett a befolyása Filibertre. A helyét az inas, Jacques Pluhart vette át. Pluhar jó ajánlólevelét a gróf harmad unokatestvérének, Quimper Ellinornak köszönheti, akiről azonban Filibert nem nagyon akar hallani, hiszen Ellinor örökséget vár tőle, és nem tudja, hogy a vagyon az özvegyre, Marcialéra fog szállni. Emiatt Filibert inkább nem is gondol Ellinorra.

   Járatnak egy lapot, a Harlekint, amit Jacques olvas fel a grófnak. A Herlekinban az az érdekes, hogy mindenféle világnézetű ember ír bele különböző nézőpontokból ugyanazokról a témákról. Filibertet felizgatja a hír, miszerint Borneón, illetve Laoszon megtalálták a kráó nevű majomfajt, ami átmenet az ember és a majom között, ez igazolhatja az evolúciót. Csakhogy eddig egyet sem sikerült elfogni belőle. A feladatra éppen Elliot vállalkozott, akinek az a terve, hogy maga is majomnak öltözik, úgy férkőzik majd a kráók bizalmába.

   A Harlekint is Ellinor adja ki. Bűnözőket foglalkoztat benne, akik, mivel eleve börtönben vannak, azt írhatnak, amit akarnak. Neki azonban hivatalosan semmi köze a laphoz, nem piszkolja be a kezét, mindig kesztyűben jár. De aki így tesz, az hogyan képes maga menni a majmok közé, kérdezi Filibert. Nos, éppen ez a kettősség a lényege a jellemének, válaszolja Jacques.

  Ellinornak van egy saját majma is, Majoreszkó, akit mindenféle mutatványra megtanított, és emberi ruhában járat. És mit akar a kráóktól Ellinor?, kérdezi a gróf. Jacques erre azt a választ adja, hogy majoreszkótól megtanulta a majmok beszédét, azt akarja kipróbálni. Ezt a magyarázatot Filibert nem találja hihetőnek, Jacques tehát ad két másik lehetséges okot: a jockey-klubban fogadott rá, hogy elhoz egy kráó-lányt Franciaországba, illetve egy szép asszony kérte rá. Itt már mindkét lehetőséget elképzelhetőnek ítéli a gróf.

  Ekkoriban jön a házhoz Fernanda. Amikor megérkezik, Filibert megborotválkozik, ekkor groteszk-csúnyából esztétikai rúttá válik. Fernanda azt hiszi, azért a változás, mert neki akar udvarolni, de a gróf tisztázza a félreértést: a lányának akar példát mutatni, mivel azt szeretné, ha majomszerű lényből igazi nővé válna. A metamorfózis meg is történik Fernanda keze alatt: a gézengúz lányból művelt lény lesz, akinek a külső csúnyaságán átsugárzik a belső szépség.

      Ellinor a következő időben megválasztatja magát a Filibert uradalmával szomszédos Perpignan megye képviselőjének, az emberét, Degoud Raoult pedig a hasonló nevű város polgármesterének. Degoud először nem akar részt venni a játékban, de Ellinor rájött, hogy Degoud egy váltót hamisított a nevére, így azzal fenyegeti a másikat, hogy a törvény kezére juttatja, ha nem teszi azt, amit ő mond.

   Aia egy napon meglátja Ellinort az ablakból, és nagyon megtetszik neki a férfi, sajnálja, hogy nagyon csúnya, és nem olyan szép, mint Fernande. A nevelőnő elmondja neki, hogy a szépség veszélyes. Mutat egy pillangót, ami rútnak, barnának látszik, de ha átsüt rajta a fény, széppé válik – úgy hívják, hogy „Férfihűség.”

  Degoud sokat jár Filibertékhez, a város ügyei jól mennek, Degoud gazdagodik, vasutat is építenek Filibert birtokán keresztül. Degoud végül megkéri Fernande kezét, Filibert örül a lánykérésnek nagyvonalúan a nő nevére iratja az armingoli házát. Ám ekkor jön a hideg zuhany: kiderül, hogy Fernande protestáns, Degoud pedig zsidó.

    Egy nap Ellinor ellátogat a megyébe, és a püspöki beavatási szertartáson pont Aia mellé ül. A fülébe súgja, hogy „Nekem szép vagy,” és megkéri a kezét. A lány nem tud hova lenni a boldogságtól, nemsokára össze is házasodnak.

   Egyszer aztán Ellinor azzal nyit rá Degoud-ra, hogy feljelentette a hamisítás miatt, elfogatóparancsot adtak ki ellene, meneküljön Amerikába. Ellinor azonban ellátja pénzzel, de az a feltétele, hogy a városi anyakönyvből Degoud tépje ki azt a lapot, ami az ő és az Aia házasságát rögzíti.

  Ellinor ezután Fernandához megy, akiről kiderül, hogy szerelmes belé, de a nő a múltban kikosarazta, amit Ellinor nem tudott megemészteni. Most újból megkéri a kezét. Ekkor azonban Fernanda arcvonásai hirtelen eltorzulnak, olyannyira, hogy Ellinor teljesen megrémül, és elmenekül. Milyen jó is, ha az ember torzzá tud válni, elmélkedik Fernanda. Ha a lepkét elfogják, milyen hatásos lenne, ha százlábúvá tudna változni! Próbálgatja, hogyan tud csúnyává lényegülni, és rádöbben, hogy szándékosan is képes a metamorfózisra.

   Ellinor Aiát eladta a Jardin des Plantes-ba, mintha ő lenne a kráó, amit Laoszban keresett. Degoud viszont a házassági anyakönyvről készített egy másolatot, amit odaadott Fernandának, és amiről Ellinor nem tud.

  Fernanda felkeresi Aiát a Jarden-ben, és el akarja vinni. Aia azonban jól érzi itt magát, nem bántják, sokan kíváncsiak rá.

   Az újságban megjelenik egy cikk Aiáról, a fényképével együtt. Ezt a cikket Marciale megmutatja Filibert-nek. Amikor az öreg látja, hogy a lányát majomként mutogatják, elvigyorodik. A nő azt hiszi, ez az öröm jele, ám a kacaj az őrületre utal, Filibert pisztolyt ránt, és lelövi Marcialét. Ő maga dühöngő őrültként fejezi be életét fél év múlva egy elmegyógyintézetben.

  Amikor kiderül, hogy Aia Filibert lánya volt, a prefektus Aiáért megy, és visszaviszi az ősi kastélyba. Ellinor ekkor már szeretne újból a férje lenni. Tudomására jut, hogy volt egy másolat a házasságkötésről, amit megpróbál visszaszerezni Degoud-tól, aki azonban, mint láttuk, Fernande-ra bízta a papirost. Ellinor tehát Fernandánál kopogtat, de ő meg Aiának adta az iratot. Ellinor tehát felkeresi Aiát a birtokon. Meglepetésére a lány már egyáltalán nem rút, az orvosok eltávolították róla a szőrzetet. Azt hazudja, hogy azzal, hogy eladta Aiát, csak próbára akarta tenni, de a lány nemigen hiszi a mesét. Ellinor szeretné megszerezni a házassági levelet, amit Aia széttép, és a szeme közé dob, Ellinor eloldalog.

  Azóta nem beszél senki a kráóról, nem is igen tudják, mi az.

 

Címkék: Jókai Mór

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása