HTML

Az olvasás kalandja

A blog személyes olvasmányaimról szól, egyfajta kalandozás a bölcselet, irodalom és a képregény világába

Utolsó kommentek

Címkék

1001 éj (1) Adorno (1) Ady Endre (7) Ágoston (2) Aiszkhülosz (2) angol irodalom (19) Apuleius (1) Arany János (1) Arisztotelész (7) Aronson (1) Asimov (1) Asturias (1) Austen (1) Auster (1) Babits (1) Bahtyin (2) Balzac (1) Barrow (1) Bataille (1) Baudelaire (7) Berzsenyi (1) Boileau (2) Borges (2) Brontë (1) Bulgakov (1) Burke (1) Butor (1) Byron (1) Calvino (3) Camões (1) Cassirer (1) Cholnoky (1) Cixin Liu (1) Clavell (1) Corneille (1) Cortázar (1) Dante (1) Darvasi László (4) Davies (1) Defoe (2) Derrida (1) Déscartes (1) de Man (4) Dickens (1) Diderot (1) Donne (1) Dosztojevszkij (1) Dumas (1) Eco (8) Eliot T. S. (2) Eötvös József (4) Erdélyi János (2) erőszak (1) Esterházy (1) Faulkner (1) fenséges (3) film (3) Flaubert (2) francia irodalom (27) Freud (5) Fried (1) Gadamer (3) Galland (1) García Márquez (1) Gautier (1) Gide (1) Gogol (1) Golding (1) Gozsdu (1) Greene Brian (1) Green Julien (1) Gribbin (2) groteszk (1) Gyulai Pál (1) Habermas (2) halál (2) Hardy (1) Hawking (1) Hawthorne (1) Hegel (1) Heidegger (6) Hemingway (1) Hobbes (1) Hoffmann (1) Horváth János (4) Hugo (5) Huizinga (1) Huysmans (1) idő(beliség) (4) Immanuel Kant (5) Jauss (1) Jókai Mór (34) Joyce (1) Justh Zsigmond (1) Kaku (2) Kemény Zsigmond (2) képregény (6) Kölcsey (1) kortárs (16) Kosztolányi Dezső (5) középkor (7) Kulcsár Szabó (3) Lem (1) Lovik (1) Lukács György (1) Madách (1) Mailer (1) Mallarmé (1) Márai (1) Margócsy (1) Márton László (2) marxizmus (1) Maupassant (1) Mérimée (1) Mikszáth Kálmán (2) Milton (1) modernség (9) Montesquieu (1) Moravia (1) Móricz (1) Musil (1) Musset (1) nacionalizmus (1) Nádas (3) Németh G. Béla (1) Nietzsche (2) Ókori irodalom (5) oktatás (2) olvasás (2) Ottlik (1) Pap Károly (1) Péterfy Jenő (5) Petőfi (1) Platón (1) Poe (1) Proust (2) Racine (1) realizmus (2) regény (2) Rilke (1) Robbe-Grillet (3) Rorty (1) rossz költő (2) Rousseau (1) Rowling (1) Schlegel (1) Styron (1) Sue (1) Szabó Lőrinc (1) Szegedy-Maszák (3) Szent Tamás (2) szépség (7) szimbolizmus (3) szociálpszichológia (1) Szophoklész (1) Tasso (1) Térey (1) Thackeray (1) Tömörkény (1) undefined (1) Univerzum (4) Verne (1) Wells H. G. (1) Woolf (1) Wordsworth (1) XIX. századi magyar irodalom (5) Zimbardo (1) Žmegač (1) Zola (1) Zrínyi Miklós (1) Címkefelhő

800px-ernesthemingway.jpg

 

   Az akadémiai világirodalmi áttekintés szerint Hemingwaynek ez az egyik leginkább elkötelezett regénye (Világirodalom, Akadémiai, 2012., 828.) Én ezt az elkötelezettséget nem igazán érzem, hiszen a szerző sehol sem foglal nyíltan állást a könyvben a fasizmus elleni harcot illetően. Az előadásmód teljesen szenvtelen, inkább az az érzésünk lehet, hogy Hemingway a spanyol polgárháború köztársaságpárti ellenállóinak a mindennapjait kívánta minél hívebben, aprólékosabban megörökíteni, hogyan gondolkodnak, éreznek, élnek, megfesteni egy kis részletet a második világháború felvezetésének számító nagy kataklizmából, a maga teljességében bemutatni ezt a kis közösséget és környezetét. Az amerikai Robert Jordan azt a feladatot kapja a feletteseitől, hogy robbantson fel egy hidat, ami a fasiszták menekülésének útvonala lehetne egy közelgő hadműveletben. Robert kapcsolatba lép egy kisebb gerillacsapattal, ami a hegyekben rejtőzik, közben pedig beleszeret a gyönyörű Mariába, akinek a családját lemészárolták a fasiszták, őt magát pedig megerőszakolták. Az elbeszélő az ő sorsukra koncentrál, megismerjük a szenvedéseiket, kételyeiket, szorongásukat, a csoporton belül zajló társas dinamikát. Mindannyian máshogy igyekszenek feldolgozni a gyötrelmes emlékeket és szembenézni a közelgő halállal. 

   A 10. fejezetben Pilar, Pablo felesége részletesen elmeséli, hogyan mészárolták le cséphadarókkal egy hegyi faluban az ellenfeleiket. Sok közülük nem is volt meggyőződéses fasiszta, csak valami miatt odasodródott ahhoz a táborhoz; az embereken lassan hatalmasodott el a vérszomj, nem kevéssé az elfogyasztott alkoholnak köszönhetően; Robert meg is lepődik, milyen színesen és aprólékosan eleveníti fel az asszony az eseményeket. Ez az epizód is mutatja, hogy Hemingwayt nem a fasiszták elleni elköteleződés, hanem inkább az erőszak természete érdekli a regényben.

    A mindentudó elbeszélő leginkább az amerikai Robert Jordan szemével láttatja az eseményeket, legtöbbször az ő belső monológjait olvashatjuk, de minden különösebb nehézség nélkül belepillanthatunk más szereplők gondolatfolyamaiba is. Nincs igazán kitüntetett nézőpont, egyik karakterrel sem tudunk maradéktalanul azonosulni, még Robert Jordannel sem. A karakterek életteliek, az egyik legérdekesebb figura Pablo, aki folyamatosan a meghátrálás és a harc között ingadozik, a többiek végig nem tudják eldönteni, mit tegyenek vele – megöljék-e, vagy bent hagyják a csapatban. Pablo egy alkalommal megszökik tőlük, ellopja Robert Jordan dinamitját (ezért nem sikerül távolról felrobbantani a hidat, ez az oka Anselmo halálának) de aztán meggondolja magát, és visszatér, még embereket is hoz magával. Fura ez, de hát ilyen az élet, az ember mindig ingadozik, az érzelmek ide-oda vetnek minket. Ugyancsak remekül megformált hős a démoni Massart, az idős francia katonatiszt, akit annyira összetört és megkeserített az élet, és a legkisebb vétségért is sorra löveti le a saját embereit. Ami Robertet illeti, szerintem Hemingway egy kicsit talán többet is mondhatott volna arról, miért köteleződött el annyira az amerikai a spanyol köztársaság mellett.

  A leírások nagyon érzékletesek: a májusi hóesés, a napfelkelték és esték az erdőben, a sár, a növények sűrű kuszasága olyan erővel jelenítődik meg, hogy néha valóban úgy érezzük, mi is ott vagyunk a helyszínen. Pl.: „(…) alattuk sárga és őzbarna a táj, a sárga szőnyeget fehér országutak szelik át, apró falvak pöttyözik, s a Heinkel-gépek árnyéka átsiklik a tájon, mint a cápák árnyéka az óceán homokos medre felett.” (433) Vagy: „Szerette a napnak ezt az óráját…; úgy érezte, mintha testében is elterjedne a felkelő napból áradó fény; körös-körül elsötétülnek a tárgyak, kivilágosodik a síkság (…). Az alatta álló fenyők élesen kibontakoznak a homályból, jól láthatta barna körvönalaikat; odalent köd úszott az úton.” (821) Ezt az érzést erősíti az a jellegzetes író fogás, hogy a leírásokat, történéseket apró, jelentéktelennek tűnő részletek színezik, mint pl. amikor Robert Jordan a hidat őrző katonát figyeli, és közben elfut mellette egy mókus (824). (Európa, 1983.)  

Címkék: Hemingway

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azolvasaskalandja.blog.hu/api/trackback/id/tr7214275183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása