HTML

Az olvasás kalandja

A blog személyes olvasmányaimról szól, egyfajta kalandozás a bölcselet, irodalom és a képregény világába

Utolsó kommentek

Címkék

1001 éj (1) Adorno (1) Ady Endre (7) Ágoston (2) Aiszkhülosz (2) angol irodalom (19) Apuleius (1) Arany János (1) Arisztotelész (7) Aronson (1) Asimov (1) Asturias (1) Austen (1) Auster (1) Babits (1) Bahtyin (2) Balzac (1) Barrow (1) Bataille (1) Baudelaire (7) Berzsenyi (1) Boileau (2) Borges (2) Brontë (1) Bulgakov (1) Burke (1) Butor (1) Byron (1) Calvino (3) Camões (1) Cassirer (1) Cholnoky (1) Cixin Liu (1) Clavell (1) Corneille (1) Cortázar (1) Dante (1) Darvasi László (4) Davies (1) Defoe (2) Derrida (1) Déscartes (1) de Man (4) Dickens (1) Diderot (1) Donne (1) Dosztojevszkij (1) Dumas (1) Eco (8) Eliot T. S. (2) Eötvös József (4) Erdélyi János (2) erőszak (1) Esterházy (1) Faulkner (1) fenséges (3) film (3) Flaubert (2) francia irodalom (27) Freud (5) Fried (1) Gadamer (3) Galland (1) García Márquez (1) Gautier (1) Gide (1) Gogol (1) Golding (1) Gozsdu (1) Greene Brian (1) Green Julien (1) Gribbin (2) groteszk (1) Gyulai Pál (1) Habermas (2) halál (2) Hardy (1) Hawking (1) Hawthorne (1) Hegel (1) Heidegger (6) Hemingway (1) Hobbes (1) Hoffmann (1) Horváth János (4) Hugo (5) Huizinga (1) Huysmans (1) idő(beliség) (4) Immanuel Kant (5) Jauss (1) Jókai Mór (34) Joyce (1) Justh Zsigmond (1) Kaku (2) Kemény Zsigmond (2) képregény (7) Kölcsey (1) kortárs (16) Kosztolányi Dezső (5) középkor (7) Kulcsár Szabó (3) Lem (1) Lovik (1) Lukács György (1) Madách (1) Mailer (1) Mallarmé (1) Márai (1) Margócsy (1) Márton László (2) marxizmus (1) Maupassant (1) Mérimée (1) Mikszáth Kálmán (2) Milton (1) modernség (9) Montesquieu (1) Moravia (1) Móricz (1) Musil (1) Musset (1) nacionalizmus (1) Nádas (3) Németh G. Béla (1) Nietzsche (2) Ókori irodalom (5) oktatás (2) olvasás (2) Ottlik (1) Pap Károly (1) Péterfy Jenő (5) Petőfi (1) Platón (1) Poe (1) Proust (2) Racine (1) realizmus (2) regény (2) Rilke (1) Robbe-Grillet (3) Rorty (1) rossz költő (2) Rousseau (1) Rowling (1) Schlegel (1) Styron (1) Sue (1) Szabó Lőrinc (1) Szegedy-Maszák (3) Szent Tamás (2) szépség (7) szimbolizmus (3) szociálpszichológia (1) Szophoklész (1) Tasso (1) Térey (1) Thackeray (1) Tömörkény (1) undefined (1) Univerzum (4) Verne (1) Wells H. G. (1) Woolf (1) Wordsworth (1) XIX. századi magyar irodalom (5) Yiu (1) Zimbardo (1) Žmegač (1) Zola (1) Zrínyi Miklós (1) Címkefelhő

Umberto Eco könyve (Művészet és szépség a középkori esztétikában, Európa, Bp., 2002) igencsak alapos áttekintést nyújt arról, hogy miként gondolkodtak a középkorban a szépségről. A szépségről adott elképzelések nem voltak teljesen egységesek; különféle módokon gondolták el ezt az esztétikai minőséget, amelyeket aztán igyekeztek összeegyeztetni egymással. Eco részletesen bemutatja, hogyan változott a témáról való gondolkodás, finom distinkciók olyan sokaságát adva, amihez nagyon éles elme és hatalmas műveltség szükséges. Nem is állítom, hogy mindent megértettem, amit Eco leír, de a legfontosabb gondolatokat megpróbálom összefoglalni.

france-paris-notre-dame-cathedral.jpg 

A középkori gondolkodás számára a szépség inkább intelligibilis, metafizikai jellegű volt. Az érzéki szépség iránt is fogékonyak voltak, de a művészi szépről nem volt önálló fogalomrendszerük. A műalkotások esetében nem azok szervezettségét, megformáltságát tartották elsősorban szem előtt, hanem az anyagukat, pl. egy aranyból készült tárgy esetében az adott anyag színét, csillogását. A szépet gyakran keverték a furcsával és az érdekessel, hiszen mindkettő magára vonja a befogadó figyelmét.

 

 A SZÉP MINT TRANSZCENDENTÁLÉ

A középkor számára a világegyetem szép annyiban, amennyiben létezik, és létezésével visszatükröz egy nagyobb harmóniát és szépséget, ami Isten. Kidolgozták a metafizikát, amelyben az egy, a jó, a szép egyszerre jellemző a létezőkre, csak más és más aspektusból jeleníti meg azokat.

Az egyik megközelítés szerint „a jó annyiban neve Istennek, amennyiben létezéssel ruházza fel a dolgokat és megtartja őket a létben, a szép pedig annyiban, amennyiben a teremtett világ szervező okává válik.” (52). A másik megközelítésben az „egy a ható okra vonatkozik, az igaz a formai okra, a jó a cél-okra; a szép azonban (…) felöleli mindegyik okot, és közös velük…” (55).

A jó tehát a dolgok létére, a szép pedig elrendeződésükre utal.  Albertus Magnus a hülémorfizmus alapján gondolta el a szépet. Míg Szent Tamásnál játszott némi szerepet a befogadó, addig Albertusnál a szépség a dolgok objektív tulajdonsága. „Minden létezőben felfedezhető a szépség, amely az őt életre keltő formának a ragyogása; annak a formának, amely az anyagot az arányosság szabályai szerint elrendezi, és amely az anyagban fényhez hasonlóan tündököl, amelyet a rendezett anyag fejez ki felfedve az őt elrendező hatást.” (57) „A forma egyesül az anyaggal, és életre kelti a konkrét és individuális szubsztanciát.” (58)

 

AZ ARÁNY ESZTÉTIKÁI

Jelen volt a középkorban a szépségnek egy olyan elgondolása is, mely szerint az nem metafizikai jellegű, hanem a részeknek az egészhez viszonyított arányaiban áll, és ezek a viszonyok számszerűsíthetőek. Ez a felfogás a preszókratikusoktól, mindenekelőtt Püthagorasztól eredt, később Arisztotelész népszerűsítette.

Az elméletnek ezután Boethius volt a leglelkesebb propagálója. Boethius a középkor elején élt, a hanyatlás időszakában, amikor valami abszolút bizonyosságot keresett, ami nincs kiszolgáltatva a mindennapok káoszának, és ezt a számban találta meg. A számszerűség megnyilvánul a zenében is, mely megnyugtatja a lelket. A zenét leíró számok egy olyan harmóniát mutatnak meg, ami jellemző a világegyetemre és az emberi testre / lélekre is, a számok a zene által így összekapcsolják az embert és a kozmoszt, illetve a művészi szépséget és metafizikát.  A chartres-i iskola szerint a világegyetemben minden bolygó egy-egy hangnak felel meg; így kezdték gyanítani, hogy a Föld is egy bolygó, hiszen így jön ki a nyolc hang a bolygókból.

 

SZÍN ÉS FÉNY

Az arány esztétikája mellett megfigyelhető a középkorban a színekhez és a fényhez való vonzódás is. Ez soha nem az árnyalatok, illetve a fény és az árnyék kontrasztjának kedvelését jelenti: a középkor embere a tiszta, élénk színek iránt rajongott.

Az arány és a minőség (szín, fény) platonista esztétikája között nyilvánvaló feszültség van. Grosseteste ezt úgy kívánta feloldani, hogy a fényt is arányként gondolta el: a fény az önmagával való egyezés tökéletes aránya. Bonaventuránál a fény több különböző szinten létezik. „Tiszta állapotában a fény szubsztanciális forma (teremtőerő, vagyis újplatonikus jellegű); a fény mint az átlátszatlan test színe vagy ragyogása, akcidentális forma (az arisztoteliánusok felfogásához hasonlóan).”

 

 SZIMBÓLUM ÉS ALLEGÓRIA

A szimbolikus látásmód a középkor egyik legalapvetőbb jellemzője. A dolgokat nem ok-okozati viszonyokban, hanem metaforikus megfelelésekben gondolták el. A világ dolgai nem csak önmaguk, hanem betűk Isten nagy könyvében, a világegyetemben. Minden dolog valami másnak a jele volt, annak a jele, amire valamilyen szempontból hasonlított: a strucc tollai pl. egyformák, tehát a strucc az igazságosság jelképe. A középkor embere esztétikai és gondolati örömöt talált a metaforák megfejtésében, fellelésében. A szimbolikus gondolkodás összefüggésbe hozható az arány esztétikájával: azért lehet megfelelés a dolgok közt, mert azok összefüggenek, és egy nagy egészben rendeződnek el.

A középkor nem tett olyan különbséget a szimbólum és allegória között, mint amit mi ismerünk, hanem szinonimaként használta a két fogalmat. Ma a szimbólum esetében organikus kapcsolat van a jel és jelölt között, és a befogadást egyfajta megvilágosodás jellemzi. Ebben az értelemben nem beszélhetünk szimbólumokról a középkor esetében. Dionüsziosz szerint Isten olyasmi, amit nem lehet fogalmakkal megragadni, mivel a nyelv nem alkalmas rá, csak jelképekkel közelíthetünk hozzá, amelyek éppen saját inadekvátságuk leleplezése révén visznek közelebb a megfoghatatlanhoz. Ezért nem is alkalmasak Isten jelképezésére olyan motívumok, amik valamilyen módon hasonlítanak rá, pl. egy fényes tárgy, hanem csak az olyan létezők, mint pl. a párduc, ami távol áll Istentől.

Szent Tamásnál az allegorikus értelmezés kezd visszaszorulni. Tamás a Szentírás kapcsán beszél szó szerinti és tropologikus értelemről. Szó szerinti értelem az, amit a szerző szándékolt mondani, ebbe beletartozik az, amit ma szó szerinti értelemnek mondunk, de a szóképek / allegóriák alkalmazása is, hiszen azok is intencionált nyelvi struktúrák. A Bibliában azonban a történelmi eseményeknek is van átvitt értelmű jelentésük, ez pedig olyan értelem, amiről azok lejegyzője sem tudott. Tamás szerint azoknak a történések, amelyekről nem a Bilbilában olvashatunk, nem rendelkeznek ilyen értelemmel. Ezzel Tamás elindul abba az irányba, ahol a világ dolgai nem jelekként, hanem konkrét dolgokként, formákként értelmezendőek.

 

AZ ESZTÉTIKAI SZEMLÉLET PSZICHOLÓGIÁJA ÉS GNOSZEOLÓGIÁJA

A középkor végén a dolgok konkrét formája iránt feltámadó érdeklődés összekapcsolódik az optika témájával és a szubjektum szerepével a befogadásban. Ez utóbbi téma egyébként bizonyos mértékig azelőtt is jelen volt.

 

SZENT TAMÁS ÉS AZ ORGANIZMUS ESZTÉTIKÁJA

Korábban a létezőket hülémorfikusan gondolták el, amikor a forma kilép az elvontságból, és az anyaggal együtt létrehozza a szubsztanciát. Ez az elképzelés Arisztotelésztől ered, aki a szubsztanciát anyag és forma egységeként gondolta el. Maga a forma nem változik, csak testet ölt az anyagban, ami befogadja azt. Ahogy a Metafizikában írja:

(...) "Nyilvánvaló tehát, hogy sem a forma, sem akármi más, aminek nevezzük az érzéki valóságban rejlő alakot, nem keletkezik, s fejlődési folyamaton nem megy keresztül, sem a mibenlét, mert a forma és a mibenlét az, ami egy másik dologban létrejön, akár művészet, akár természet, akár képesség által." (1033b. Ford. Halasy-Nagy József)

Szent Tamás viszont „a dolgokat a szubsztanciális konkrétság fogalmaiban gondolja el.” (176) Itt már nem csak formáról és anyagról van szó: a létezés konkrét aktusa válik fontossá, amikor „az isteni közreműködésnek köszönhetően forma és anyag egyesül a létezés aktusában (….). A lét immár nem egy egyszerű, akcidenciális determinációja a lényegnek, mint Avicennánál volt, hanem az, ami lehetségessé és valóságossá teszi magát a lényeget és azt, aminek a lényege, vagyis a szubsztanciát.” A lényeg viszont „a létezési aktus intenzitását fejezi ki.” (177)

Ebben az összefüggésben az arány már nem a dolog egésze és egyes tagjai között ál fenn, hanem elvontabb, metafizikai szintek sorában valósul meg: ilyen a forma és az anyag közti arány, a létező és a lényeg közötti viszony, az objektum és a szemlélő szubjektum viszonya, illetve a dolognak önmagával és a saját funkciójával való megfelelése, továbbá az értelem és a cselekvés közti arányosság.

 

AZ ORGANIZMUS ESZTÉTIKÁJÁNAK FEJLŐDÉSE ÉS VÁLSÁGA

Duns Scotusnál a szépség már nem annyira az egységben rejlik, mint Tamásnál: ő már a konkrét, individuális, plurális formára irányítja a figyelmet. A világ nem annyira szubsztanciák, mint inkább relációk összessége. Ezzel párhuzamosan az egész korszak inkább az egyedire kezd koncentrálni. Ockham Vilmost a testek térbeli elhelyezkedése érdekli, a világ szingularitásokból áll, melyeket empirikusan ismerünk meg.

 

Címkék: szépség középkor Szent Tamás Arisztotelész Eco

12 komment

süti beállítások módosítása